Waarom Lunges?

Met de Squat kan je meer gewicht verplaatsen, omdat je de oefening uitvoert op twee benen. De risico’s op lichamelijke klachten nemen daardoor echter ook toe. Het trainingsdoel is sterker en fitter worden en niet het opzoeken van onnodige risico’s. 

Meer gewicht betekent niet gelijk betere trainingsresultaten. De belasting wil je beperken terwijl je de stimulans wilt behouden. Dit kan gedaan worden door de hefboom en de herhalingen te manipuleren of door met één been of één arm tegelijk te gaan trainen. Dit noemen we bilateraal trainen. Hieronder vier redenen om hiervoor te kiezen. 

1. Chocolade been
De meeste mensen hebben een kracht en coördinatie verschil tussen links en rechts. Toch ben je in verhouding sterker met één been dan met twee benen. De neurale aansturing vanuit de hersenen is hier de beperkende factor. Het verschil wil je minimaliseren om de kans op blessures te beperken.

2. Wij zijn tweevoetig
De meeste atletische bewegingen; sprinten, verspringen en gooien zijn bilateral. Wandelen en rennen en vechten zijn de belangrijkste fysieke kwaliteiten voor sportiviteit en overleving.
Om dit te ontwikkelen of te behouden is bilaterale training onmisbaar.

4. Blessurepreventie
Een zwakke bilspier samen met strakke heupspieren zijn een veel voorkomend probleem bij rugklachten. Je moet dus de spieren conditioneren en sterker maken in plaats van altijd maar rekken. In een bilaterale positie van de benen worden de spieren en pezen rondom de heupen, knieën en enkels sterker en tegelijkertijd weerbaarder tegen blessures.

Nu actie
Begin vandaag met klein stappen. Start de lunges rechtuit, maar probeer ook eens andere richtingen; zoals zijwaarts en achteruit, in een veilige omgeving. 

Als je goed in vorm wil blijven, lunge dan om de dag. Soms kort, en soms lang om de spieren op te bouwen in je benen. Lunges zijn ideaal als warming up om flexibiliteit en coördinatie  te verbeteren, waardoor je wellicht blessures kan voorkomen, maar vooral ook voor strakkere bilspieren.