Movement Hierarchies

Movement Hierarchies
We behandelen eerst een groep van basis oefeningen die het fundament vormen voor je verdere ontwikkeling. Het belang van deze basis wordt vaak onderschat. Onvoldoende beheersing van de basis techniek stagneert je training en zorgt in veel gevallen voor blessures. Voor de opbouw van deze oefeningen gebruiken we onze Movement Hierarchies. Klik op de afbeelding voor het complete overzicht aan oefeningen.

De Movement Hierarchies bestaat uit maar liefst 130 oefeningen waar weer diverse variaties op mogelijk zijn. Deze Fundamentals cursus van 8 lessen is daarom niet al omvattend, maar dient als een uitgangspunt. Het doel is dat je veilig en met zelfvertrouwen met de groepsles, of online training mee kan doen en een begrip krijgt van de juiste houding, beweging en doelstelling van de oefeningen. Ieders startniveau en leer snelheid is anders, daarom kan de cursus naar wens worden aangepast.

De eerste 4 Fundamentals lessen bestaan uit twee basis bewegingen en twee basis houdingen.

  • De kniebuiging (Squat)
  • De heup scharnier (Deadlift)
  • De holle postuur houding (Hollow Hold)
  • De neutrale postuur houding (Arching & Bracing)

De Fundamentals lessen 5 t/m 8 bestaat uit dynamische en explosieve bewegingen.

  • Basis olympische gewichtheffen
  • Gymnastisch zwaai bewegingen
  • Klim techniek
  • Handstand techniek

Je leert eerst op de juiste manier je “core-spieren” aan te spannen, zodat je daarna met de kracht vanuit je core explosief kan bewegen.

Bij CrossFit oefeningen spreken we vaak over een: RX-uitvoering, up-scale en down-scale. RX betekent dat je een oefening doet zoals deze staat voorgeschreven. Up-scaling is een meer complexe variant en down-scaling is een eenvoudigere variant op de voorgeschreven oefening.

Het is uitermate belangrijk dat je een variatie van een oefening kiest die bij je past. Een te moeilijke variatie betekent vaak dat je de kracht, coördinatie, snelheid, gewricht-stabiliteit of flexibiliteit nog niet hebt voor een veilige uitvoering.

We behandelen stap voor stap de diverse progressies van de oefeningen en kiezen samen de variatie die op dit moment bij je past. Zo leer je hoe je slimme keuzes kan maken tijdens je training zodat je sneller en efficiënter je doelen kan bereiken.