Branding

In 2005 waren er wereldwijd slechts dertien CrossFit gyms. Nu zijn het er ruim dertienduizend. Er komen er dus gemiddeld elke maand minimaal honderd bij. Van een hype kan je niet meer spreken.

CrossFit is voor mij persoonlijk ook een manier van leven. Ik heb een sterke connectie met de CrossFit definitie van fitheid. Het heeft me bewust gemaakt van de waarde daarvan in mijn leven. Ook was CrossFit de inspiratiebron voor het ontstaan van de community. Het heeft mensen met dezelfde ideeën bij elkaar gebracht.

De merknaam CrossFit heeft ook een betekenis voor het bedrijf. Het is een imago en schept bepaalde verwachtingen. Het merk wordt meestal geassocieerd met zeer intensief en competitief, maar dit kan ook afschrikken. Sommige zeggen zelfs dat CrossFit slecht is en blessures veroorzaakt. Op Youtube zijn vele voorbeelden te vinden van hoe het niet moet, maar CrossFit Headquarters houdt zich niet bezig met kwaliteitscontrole.

De CrossFit principes en methodes worden op verschillende manieren toegepast en de consument moet dit zelf kritisch beoordelen. Er zijn verschillen in kwaliteit van coaching en programmering, in de hechtheid en grootte van de communities en de doelstellingen van de fitness ondernemingen. Op het eerste gezicht is dat van buitenaf niet te zien omdat we allemaal de naam CrossFit dragen.

We hechten veel waarde aan de CrossFit methode en staan voor dezelfde idealen. We zijn en blijven een CrossFit affiliate, maar we willen ons wel onderscheiden door te bouwen aan een eigen merk. We willen daarom in 2017 onze doelstelling voor de toekomst verder verhelderen en een nieuwe merknaam bedenken die daar bij past.

Heb je een gevoel of idee hierbij? Laat het ons weten.