Het ideale CrossFit Programma?

Over programmering zijn uiteenlopende meningen. Vooral bij CrossFit. De ene gelooft heilig in de traditionele CrossFit.com manier, waarbij alles draait om die ene WOD. Terwijl de ander graag een vast schema heeft met een combinatie van kracht- én conditietraining in één les.

Bij het kiezen van een groepstrainings programma moeten we rekening houden met heel veel factoren. Het trainingsdoel, de fun-factor, de vaardigheids-ontwikkelings mogelijkheden, de gemiddelde trainings-frequentie van de leden, en de uiteenlopende meningen. Bij CrossFit Haarlem willen we een programma dat zorgt voor een brede fitheids-ontwikkeling, een constante nieuwe uitdaging, waarmee we bewegingsvaardigheden aanleren en de hechtheid van de community bevorderen. Dat betekent dat we naast kracht- en conditietraining, ook veel tijd moeten besteden aan flexibiliteit, coördinatie, bewegingsvaardigheid, houding etc.

In het afgelopen jaar hebben we vooral veel tijd besteed aan kracht en conditie, terwijl overige elementen minder aan bod kwamen. Nu willen we tijdelijk uittesten of een meer traditioneel programma bevalt. Met het programma “Warm-up and Workout” ligt de nadruk iets meer op het verbeteren van je bewegingsvaardigheid, doordat we meer tijd besteden aan skill training en mobiliteit. We hopen ook dat dit programma iets uitdagender is omdat het meer gevarieerd is.

Er is geen ideaal programma. Daarom testen we dit graag samen met je uit en staan we open voor feedback. Vanwege de constante variatie en complexiteit van een programma lijkt het me goed om minimaal 6 weken de tijd te nemen voor deze test. Ik hoop dat je in de komende weken gaat ervaren wat dit nieuwe programma voor je doet. We ontvangen dan graag je mening en zullen die meenemen in de uiteindelijke keuze.

Hieronder nog een aantal mogelijke voordelen en nadelen op een rijtje van een gestructureerd programma tegenover een constant gevarieerd programma:

Een gestructureerd programma met kracht en conditie elementen in één lesuur zoals “Thrivestry” (kracht EN conditie):

Voordelen:

  • Je doet kracht- en conditietraining in één sessie.
  • Zowel je kracht als conditie wordt beter.
  • Er zit altijd wel iets in wat je leuk vindt.

Nadelen:

  • Omdat je veel tijd besteed aan kracht- en conditietraining, is er minder tijd voor mobility en vaardigheidstraining.
  • Conditie- én krachttraining combineren in één sessie is niet optimaal, dus het trainingsresultaat is minder.
  • De vaste structuur is iets meer eentonig.
  • Voor mensen die meer dan twee keer per week trainen is elke keer een full-body training minder goed.

Een constant gevarieerd programma met een focus op één hoofd-workout zoals “Warm-up & Workout” (kracht OF conditie):

Voordelen:

  • Volledige focus op één workout in de training, waardoor je op een veel hogere intensiteit kan trainen.
  • Losse kracht en metcon sessies waardoor het trainings-effect hoger is. De kracht en conditie sessie doen geen afbreuk aan elkaar.
  • Meer ruimte voor skill-training, flexibiliteit, stabiliteit in prep-sessies en cooling-downs en fun games tijdens warming-ups.

Nadelen:

  • Omdat je één workout doet tijdens de sessie, krijg je misschien het gevoel dat je minder doet.
  • Er kunnen training tussen zitten die je minder leuk vind.
  • Indien je 1 á 2 keer per week traint, dan heb je wellicht meer baat bij een full-body kracht- en conditietraining, al heb je dan wel minder tijd voor skill en mobiliteits-training.